Friday, February 2, 2018

QAISER (Bab 4)



Bab 4




AKHIRNYA, aku terlepas juga makan malam di rumah. Kesian ayah kena lagi jadi mangsa tauhu telur Qaisara tu. Niat aku memanglah nak solat di masjid, tambah-tambah lagi petang tadi aku terdengar Qaisara nak test tauhu Jepun masak kari, lagilah aku nekad. Mesti kena lari. Cukuplah tengahari tadi aku menelan lauk dia macam nak menitis air mata. Ayah tadi, aku ajak Isyak di masjid, dia menolak. Bukan sebab apa, ayah kesiankan Qaisara yang dah susah-susah memasak.

Weh, kau kat mana? Lamanya duk masjid? - Dany

Mesej Whatsapp dari Danish. Mamat ni mesti pergi rumah aku tadi. Mesti ayah atau Qaisara yang cakap aku pergi masjid.

Tolong imam lipat sejadah. Apahal? - Qai

Imam tu ada anak dara ke? Lepak jom. - Dany

Cheesylah Danish ni. Tak habis-habis dengan perempuan. Dah bertunang dengan Is pun, perangai macam tu jugak. Eh, tak. Ada ubah jugak. Tapi kalau bab perempuan, kasi kat dia dulu. Is pulak jenis ‘lantak kaulah’, lagilah naik tocang Danish tu. Tapi macam mana pun, Danish tu setia kat Is aje.

Aku kat mamak ni. Jom. - Qai

Kau ibarat kacang lupakan kulit.- Dany

Aku tergelak. Aku dah agak dah, mesti kena ‘sebiji’. Manalah aku tahu dia balik kerja awal hari ni. Biasa tu, waktu-waktu macam ni dia masih sibuk di klinik. Lagipun, sejak ramai kawan-kawan aku dah berkeluarga ni, aku memang malas nak cari dia orang ajak lepak ke apa. Kalau dia orang nak jumpa aku, cari aku dulu. Sebab aku sentiasa free. Aku belum ada keluarga sendiri. Tak macam dia orang. Aku pun tak tahu bila masa yang dia orang boleh keluar melepak.

Kebelakangan ni, Danish sajalah yang rajin buang masa dengan aku. Kadang-kadang sampaikan shopping pun aku bawa dia. Sementara dia masih single but not available ni, aku gunakan dia cukup-cukup. Lepas ni dah kahwin, silap-silap jadi macam kawan-kawan aku. Masing-masing sibuk.
Ken, dah kembali ke Malaysia. Dah bekerjaya. Dah pun kahwin tahun lepas. Aniq, baru dapat baby boy bulan lepas selepas dua tahun berkahwin. Dura, masih belum dikurniakan cahaya mata biarpun dia kahwin dulu sebelum Ken dan Aniq. Dura tu masa tunang pun dah kurang nak hang out dengan kita orang, bila dah kahwin janganlah harap apa-apa. Delisha? Hmm..

Rasa aku sejak tiga tahun yang lalu, kami berlima tak ada lagi duduk kat mamak macam ni. Kalau ada pun, pasti bilangan ahlinya kurang. Tapi yang paling tak pernah melepak sekarang Delisha. Yalah, diakan isteri hartawan, jutawan. Kau ingat senang-senang laki dia nak bagi lepas kalau tak ada guard? Mimpi ajelah.

“Sampai mana dah tu?” Tersentak, hilang semua benda yang aku sedang lamunkan. Wajah Danish aku pandang. Dia tersengih-sengih sambil tarik kerusi, duduk di hadapanku.

“Eh, bila masa order aku sampai?” Mee goreng mamak dan teh tarik aku perhati.

“Jauh sangat kau melamun weh, sampaikan mamak tu hantar order pun kau tak sedar.”

“Rasa aku taklah jauh mana. Agaknya aku tertidur kot tadi.” Aku tergelak bila Danish besarkan biji mata.

“Kau pandai pulak tidur mata terbuka.” ejek Danish. Dan kami tergelak.

“Kau lari dari Sara ke?” teka Danish buatkan teh tarik yaang aku minum nak tersembur keluar.

“Macam mana kau tahu?” soalku kembali.

“Tadi aku panggil kau, dia yang keluar. Dia cakap kau ke masjid. Lepas tu dia pelawa aku makan malam kat rumah kau. Baru aku nak setuju, aku nampak ayah kat belakang dia bagi hint jangan masuk. Jadi, aku agak ada somethinglah yang buat kau beria nak ke masjid.”

“Weh, aku memang selalu jemaah kat masjid apa?”

“Memanglah, tapi biasanya kau dari maghrib bawa terus ke Isyak kat masjid tu. Ni tiba-tiba Isyak aje kau jemaah kat masjid. Jadi aku agak peliklah kat situ. Kan?”

Aku tersengih. Payah juga kalau jiran sebelah ni dah hafal rutin kita ni. Nak buat apa-apa semua dia dah tahu. Tapi memang betul pun. Jarang sangatlah aku jemaah Isyak aje kat masjid. Biasa tu dari Maghrib bawa ke Isyak. Sambil nak tunggu Isyak tu, adalah juga benda berfaedah aku boleh buat. Contohnya, dengar tazkirah ke, mengaji ke. Nak buat sendiri kat rumah, susahnya tu Nauzubillah.

“Tapi peliklah, apahal ayah tak bagi aku makan malam dengan dia orang sekali? Beria-ia aku tengok muka ayah suruh aku pergi dari situ.”cerita Danish lagi.

“Sebab ayah tak nak kau tahu apa itu azab dunia.” Kahkahkah.. Ayat aku bukan main kejam lagi. Macam teruk benar masakan adik aku sampai aku namakan sebagai azab dunia. Kau orang takkan tahu perasaannya bila kau makan rasa macam ada pistol kena acu kat kepala. Kalau kau tak makan, tembus peluru kat kepala kau. Jadi kau kena telan makanan sampai rasa nak menitis airmata.

“Azab apanya?”

“Sampai masa kau akan tahu jugak. Eh, bila kau order?” Terkejut aku bila mee goreng mamak dan nescafe ais terhidang atas meja.

“Aku whatsapp mamak tu tadi sebelum sampai.” Danish tarik sengih sikit, terus suap mee goreng ke dalam mulut.

“Mana kau dapat nombor mamak ni?” Canggih benar zaman sekarang sampaikan order makanan pun guna whatsapp. Tak payah tunggu dia orang datang ambil order dah. Boleh buatlah lepas ni.

“Kau, bila aku cakap kau berangan dah sampai ke bulan kau tak terima. Aku dah order masa makanan kau sampai tadi lagi.” Sesuap lagi masuk dalam mulut.

Ohh.. yeke? Aku pula hampir-hampir nak percaya dia punya temberang tadi. Nasib baik dia tak tahu aku dah nak termakan lawak bodoh dia tu. Kalau tak, sampai raya tahun depan aku kena ‘bahan’ dengan dia.

“Awal pula kau balik hari ni?”

“Patient tak ramai. Tu aku tutup awal. Yang kau ni tiba-tiba rajin melepak sorang-sorang apahal? Tak ajak si Ken ke Aniq tu? Bawang mana?”

“Aku bukan nak melepaklah. Aku nak makan aje.”
Danish nampak kelam kejap.

“Peliklah. Adik kau dah masak kat rumah, kau pulak sanggup makan kat luar. Apa yang tak kena dengan masakan Sara tu?”

Hahaha.. aku hanya mampu tergelak saja sebelum aku membuka cerita. Dan seperti yang aku sangkakan, Danish tentu berada di pihakku. Dia pun tak makan tauhu, apatah lagi tauhu jepun.

“Kau okey ke? Ketawa tapi muka macam serabut aje.” soalku. Itulah aku perasan, dia ketawa tapi macam orang tengah banyak fikir.

“Taklah, aku okey.”

“Okey, ke? Tak macam pun. Kau ada masalah dengan tunang kesayangan kau ke?” Yalah, mana nak tahu. Bertunang ni banyak ragamnya. Aku yang dulu bertunang tak sampai setengah tahun pun kucar-kacir sampai frust menonggeng tengok tunang kahwin dengan orang lain, apatah lagi si Danish yang dah nak masuk dua tahun bertunang ni. Lagi banyak dugaannya.

“Tak pernah tak bermasalah kot.” Dia mencebik. Macam dah tak lalu nak fikir masalah dia dengan Is tu.

“Kronik sangat muka kau tu. Apa masalahnya? Aku nak tolong tak dapatlah, tapi nak bagi pinjam telinga aku ni, okey aje.”

Hampir dua tahun bertunang, duckface inilah yang dia selalu tunjuk kat aku. Ceritanya sama saja. Is tak nak jumpa. Is sibuk. Is tak nak kahwin lagi. Is itu.. Is ini.. Aku nak tolong pujuk Is, memang tak dapatlah sebab macam tak proper kot aku nak jumpa Is then pujuk dia bagi pihak Danish. Kan pelik tu. Jadinya, aku bagi ajelah pinjam telinga aku ni kat Danish.

“Masalah aku dengan Is memang tak ada siapa dapat tolong, jadi aku pun malas nak fikir. Sekarang ni aku tengah fikir masalah kau.”

Erk? Aku? Aku tuding jari kat muka sendiri.

“Aku ke?” Rasa aku, aku tak ada masalah. Kalau ada pun, Danish tak perlu tahu kot sebab masalah aku lebih kritikal dari masalah dia. Masalah tak boleh nak lupakan kekasih hati cinta mati aku tu.
Bila Danish mengangguk menjawab soalanku, aku dah jadi pelik. Apa dia?

“Qai, aku nak tanyalah. Kau.. tak nak cari pengganti Del lagi ke?”
Aku pandang semacam kat Dany.

“Pardon?” serius tak sangka tiba-tiba aku diaju soalan macam tu. Where’s the fire?

“Come on Qai, you heard that.”

“I got you, but out of the blue kot. Why? Tiba-tiba keluar soalan ni. Point kau sebenarnya apa?”
Bila dia dah nampak serba salah, aku boleh rasa ke mana hala tuju topik kami ni. Apakah? Oh wait. Mungkinkah ianya berkait dengan kejadian petang tadi?

“Aku tahu kau macam mana, Qai. Tapi bukan semua orang macam aku. Aku tak suka bila orang tuduh kau macam-macam kat belakang, kau pulak tak tahu apa-apa dan kau tak dapat nak defend diri kau sendiri.” Selera makan aku dah hilang tak tahu pergi mana. Tadi bukan main lapar lagi, sekarang ni tiba-tiba aku tengok mee goreng tu macam tauhu jepun Qaisara. Tasteless.

“Get to the point, Dany. Kau banyak sangat lap kat corner, aku tak faham.”
Danish keluh seketika. Garfu dilepaskan. Kami berpandangan. Serius.

“Ada orang nam..”

“Who?” potongku.

“Naqib nampak kau berbual lama kat depan rumah tadi petang, siap bertepuk tampar, ketawa melekek-lekek. Damy terus bising-bising, mengamuk marahkan Del.”

“Kejap. Ceritanya kat sini, Naqib nampak aku berbual dengan Del, then mulut kepoh dia tu terus sampaikan pada Damy, then Damy tanpa usul periksa terus tuduh aku dengan Del macam-macam. Macam tu?”

Bila Danish mengangguk, aku melepaskan nafas berat. Ya Allah, kenapa mesti Del pun terbabit sama? Dan kenapa wujud orang bermulutkan tempayan dalam dunia ni?

“Then, semua orang pun percaya?” Susah aku nak percaya budak sekecil itu dah dah pandai membawa cerita, siap bertokok tambah lagi.

Danish geleng.

“Aku tak percaya. Mama dengan abah pun tak percaya. Daz macam biasa, malas nak ambil part dalam Damy punya cerita. DR aku tak sure, tapi kalau Damy tak cerita, tak mungkin dia tahu. Sebenarnya, apa yang berlaku?” Danish hirup teh tariknya. Aku melepaskan keluhan.

“Kau dengar cerita versi aku ni. Versi insan teraniaya. Tadi pagi DR mintak tolong aku ambilkan adik dia kat airport. Aku hantar dia sampai depan pagar rumah kau. Masa tu Del memang tengah tunggu budak kurang pendidikan moral tu. Elok aku berhentikan kereta, dia terus menonong masuk dalam rumah. Kau rasa beg dia siapa yang nak ambilkan kalau bukan Del, kan?”

Danish mengangguk. Aku hirup teh tarik.

“Dari apa yang ibu ayah aku ajar, kita kena beradab dengan semua orang tak pedulilah orang tu ex kita ke ataupun musuh kita. Ikut logiklah, takkan aku nak jerit dari dalam kereta, ‘Beg dia kat belakang. Ambillah’. Mestilah aku turun, bukakkan pintu belakang then pass beg pada Del. Dan Del yang tahu apa itu budi bahasa, dia pun cakap terima kasih dan kita orang berbual sekejap. Sekejap tu means SEKEJAP.

“Memang kita orang ada ketawa, tapi tak adalah sampai melekek, tak adalah sampai bertepuk tampar. Weh, kalau tak ketawa, takkan kita orang nak kena menangis kot. Buang tabiat namanya. Sekarang ni, ada dua benda buat aku menyesal. Satu, aku menyesal tolong DR ambil adik dia. Dua, aku menyesal tak tinggalkan budak tu kat tengah highway tadi.” Satu lagi nafas aku lepaskan.

Geram. Aku rasa macam nak picit-picit budak tu. Tak padan budak lagi, mulut macam makcik-makcik. Pandai-pandai menambah cerita. Betullah kata ayah, dunia akhir zaman ni, fitnah tu dah jadi macam makanan kita. Kalau bukan kita tabur fitnah, kita yang kena fitnah.

“Aku tahu dah mulut budak Naqib tu macam mana, sebab Del selalu cerita kat aku. Tapi aku tak sangkalah si Damy yang tua bangka tu pun boleh termakan cerita dia. Tambah pulak tak ada orang lain kat situ masa tu, jadi Del nak bela diri pun Damy tak nak dengar.” Danish nampak kesal. Kesal dengan sikap Damien.

“Aku tak faham dengan Damy tu. Apa yang dia tak puas hati sangat dengan aku? Aku tak kacau Del, aku tak ada niat pun nak rampas Del dari kawan baik dia tu. Tapi kenapa dia mesti pandang serong pada aku?” rasakannya dulu, bila orang yang aku sayang menuduh aku meninggalkannya sedangkan apa yang aku lakukan adalah untuk kebaikan dia. Dia ingat aku tak sakit bila terpaksa tengok tunang sendiri bersanding dengan orang lain? Sakit..!!

Apa yang Damien buat sekarang ni sikit saja, tapi kesannya dalam. Sudahlah aku kena hadap kebahagiaan bekas tunang aku tu dengan suami dia, aku pula masih tak boleh lupakan bekas tunang aku tu, aku dah tak ada kawan rapat, aku dah jadi lone ranger, si Damien pulak boleh pandang aku macam pemusnah rumahtangga orang. Apa salah aku?

“Sebab tu aku rasa, lebih elok kalau kau dah ada awek sendiri, tunang ke, tak pun isteri. Masa tu barulah Damy puas hati. Selagi kau solo se..”

“Sebab nak puaskan hati dia seorang, aku kena korbankan hati aku untuk perempuan lain? Kau ingat ni cerita apa? Cerita ‘Girlfriend Contract’? ‘Isteri Pakai Buang? ‘Aku Korban Kasih Kerana Dia’? Weh, tak kan semudah tu.” cepat saja aku memangkas bicaranya. Siapa Damien dalam hidup aku hinggakan aku perlu korbankan hati dan perasaan aku untuk kepuasan dia? Kalau semudah tu untuk aku cari pengganti, aku takkan tunggu selama tiga tahun untuk itu.

Danish angkat kedua-dua tangan. Menyerah.

“Then you should find your true love. The one who deserved and belong to your heart. Simple.” Tekan Danish. Masih cuba memujuk aku untuk mencari pengganti sebenar pada sekeping hati yang dah penuh bertampal dengan plaster ni.

“Word simple just suits in you. Pada aku, biarlah masa yang tentukan semuanya. Aku takkan paksa jodoh tu datang pada aku. Sebab aku tak nak yang datang secara paksa tu tak kekal.”

“But Damy..”

“Kenapa aku perlu kisah apa yang Damy nak kata sedangkan dia yang cadang dulu untuk tukar pengantin lelaki kepada kawan baik dia. Kau tak ingat apa yang jadi pada aku? Aku merana, siapa yang tahu? Kau tahu? Ikutkan plan awal aku, aku nak teruskan saja. Biar apa pun berlaku, aku akan cuba selamatkan semuanya. Tapi sebab Damylah aku jadi bodoh, biarkan tunang aku kahwin dengan orang lain.” Aku tak tahu kenapa, tapi marah aku tiba-tiba meluap-luap tambah lagi aku teringat apa yang berlaku dahulu.

“What..?” bila aku tengok Danish terpinga-pinga, aku tahu aku dah terlepas cakap. Selama ni, rahsia tu hanya aku seorang saja yang tahu. Walaupun dah berkali-kali aku didesak untuk menceritakan kisah yang sebenarnya, aku tetap memilih untuk mendiamkan diri. Aku rela menampakkan diri aku yang bodoh kerana membuat keputusan tu dulu. Biarlah semuanya menjadi rahsia dalam hidup aku.

“Anggap aje macam kau tak dengar apa-apa.” Ujarku, offhanded. Aku suap mee ke dalam mulut. Muka tercengang Danish, tak aku hiraukan.

“Kau nak tahu Qai? Walaupun kau tak cerita, aku sendiri boleh agak. Aku tahu macam mana sayangnya kau pada Del. Aku tahu kau akan buat apa saja demi Del. Dan aku agak memang ada campur tangan Damy masa kau buat keputusan dulu. Lagipun Damy tu nampak sangat agung-agungkan si DR tu. Dari dulu lagi. Dan sekarang ni, dia yang lebih-lebih unsecure. DR rileks aje, layan kau pun okey. Damy si mental koyak.” Cemuh Danish. Muka memang meluat habis.

Aku jungkit bahu saja. Malas nak komen. Benda pun dah lepas. Sayang macam mana pun, Delisha dah jadi hak orang lain. Nak aku apakan lagi? Aku terima dia dah bahagia, cuma aku yang masih tak boleh nak move forward, masih setia dengan cinta lama, masih bahagia hidup bersama memori lama, tambah pulak dia memang ada saja kat depan mata aku, tapi tak adalah pula sampai nak memecah-belahkan rumahtangga dia

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post