Friday, February 2, 2018

QAISER (Bab 9)


Bab 9

“ABANG okey ke?” soal Dazrin. Aku yang sedang menyuci pinggan mangkuk menoleh pada dia yang sedang menyusun pinggan yang sudah siap dikeringkan oleh Danish. Rajin tak kita orang? Ada ciri-ciri jadi suami mithali tak?

“Okey tak okey, kena okey jugalah Daz. Kenapa tanya?” Dazrin ni dari dulu pun decent aje budaknya. Kepoh tak kepoh. Degil tak degil. Pendek kata, antara Damien, Danish, Del dan Dazrin, Dazrinlah yang paling elok perangainya. Tak pening kepala abah dengan mama nak jaga pun. Sejak-sejak sambung degree kat UUM tu, jarang dah aku jumpa dia.

“Entahlah. Sakit hati dengan Damy tu. Perangai makin tua, makin annoyed.” Omel Dazrin, meluat. Tengok muka dia yang tengah cakap tu pun dah tahu tahap meluat dia paras mana.
Danish tergelak besar. Kain lap yang dia guna buat lap pinggan, dilibas kat bahu Dazrin. Dazrin merengus marah.

“Sejak bila kau pandai complaint perangai orang ni? Biasa senyap aje.”

“Tak boleh nak pendam dah. Rasa meluap-luap kat dalam ni. Dia tak rasa ke hidup dia dah cukup sempurna? Kenapa nak sibuk hidup orang lain pula? I just.. I don’t get him. Apa lagi yang dia tak puas hati?”

“Kan? Dany pun tak faham dia tu. Tak habis-habis nak cari pasal dengan Qai. Del dah kahwin pun
dengan BFF dia tu, dah bahagia, dah ada anak nak masuk dua pun, nak apa lagi? Tak cukup ke tu semua membuktikan yang BFF dia dah happy dengan Del?” Tambah Danish.

“Lagi satu, dia kena faham juga situasi abang Qai ni macam mana. Abang dengan Del dah berkawan baik dari kecil, lepas tu bertunang, love each other to the moon and back, tiba-tiba putus, ingat boleh move on macam tu aje ke? Akal tak ada ke nak fikir?” rungut Dazrin.

“Wah, ayat kau. Susah Dany nak move on ni.” teruja Danish dengar ayat skema Dazrin. Gaya macam mengejek adik dia tu pun ada. Dazrin jungkit bahu saja.

“Siapa yang follow kisah cinta Qaiser-Delisha aje yang faham apa yang Daz cakap.” Yakin saja bunyinya.

Danish terangguk-angguk.

“I know.. I know.. Their love be like.. Demiiii cintaaa... Dalam hatimuuu, ku yakin engkau untukkuuu... meskiiii jejak pisahkan kita.. cintakan bawa kembali... Woohhoooo..!!” Sempat pula dia menyanyi lagu Muara Hati. Pengaruh drama Adam Dan Hawa tak habis lagi dia ni. sebenarnya, aku tak sangka ada juga orang yang faham isi hatiku. Terima kasih Dany, Daz.

“Sumbang. Tapi tak apa. janji maksud sampai.” Ejek Dazrin. Aku tergelak bila Danish sekeh kepala adik dia. lantak dia oranglah. Aku teruskan mencuci pinggan tapi dari ekor mata aku nampak Dazrin pergi ke kabinet tepi ambil telefon bimbit. Entah apa dia tekan-tekan, tahu-tahu dengar opening satu lagu. Tak pasti lagu apa. Intro macam techno pun ada.

“And at the end...” Dazrin biar ayat dia tergantung dan memberi laluan untuk kami dengar lagu tu sebagai jawapan.



Tak sengaja genggamanku terbuka
Lantasku gapai bintang yang berjuta
Bintang yang ku impikan menerangi
Takkan ku biarkan berlalu pergi

“Weh, I know this song. Band Bliz, kan? Mimpi Yang Mati.” Teruja Danish. Terus dia ikut band tu menyanyi sambil lap pinggan. Dan aku terus menghayati liriknya.

Andai benar kau menjadi milikku
Mencintaimu menjadi sumpahku
Namun jika hadirmu satu mimpi
Aku rela tidur sepanjang hari

Rela tidur sepanjang hari? Tak cukup corny lirik tu. Sepatutnya aku rela tidur sepanjang hayat agar mimpi tu tak terhenti. Cheesy, huh? Nope, that is what I wish all this while. Kalaulah boleh..

Ku tunggu mentari di hujung siang
Tak kusangka awan hitam menjelang
Sumpahku jadi tak pasti
Nyatalah mimpi, mimpi yang mati

Aku tersenyum. Pahit, perit, pedih. Aku harapkan penamat yang menggembirakan, tapi siapa sangka takdir Tuhan tak seperti apa yang aku rancang. Dan segalanya berubah dalam sekelip mata.

Genggaman tanganku terbuka sepi
Mendamba dirimu satu ilusi
Bintang yang ku gapai tak berpanjangan
Hadirmu didunia hanya pinjaman
Kutunggu mentari dihujung siang
Tak kusangka awan hitam menjelang
Sumpahku jadi tak pasti
Nyatalah mimpi, mimpi yang mati

Hanya pinjaman untuk aku merasa bahagia. Hanya seketika sebelum akhirnya awan derita menjelma. Mimpi yang mati. Mimpi yang mati. Mimpi yang mati. Aku tergelak, hati jadi sebu. Kalaulah semua yang berlaku tu hanya mimpi. Berkawan dengan Delisha hanya mimpi, mencintai Delisha hanya mimpi. Bertunang dengan Delisha hanya mimpi. Putusnya kasih kami hanya mimpi. Ibu meninggal juga mimpi. Tentu aku tak sesakit ini.

Walaupun aku tahu ayat ni sangat cliche untuk orang yang tengah putus harapan dan kecewa, tapi aku nak cakap juga. Kalaulah aku boleh undurkan masa, aku harap sangat semua ni tak berlaku termasuklah mengenali Delisha Del. Kalaulah aku tahu dengan mencintai Delisha aku akan sederita ini, aku rela tak ditemukan dengan dia. tapi siapalah aku nak melawan takdir, nak melawan aturan DIA?

Salahkah andai di sudut kecil hati aku ni berharap suatu hari nanti Delisha boleh aku miliki? Biar siapa pun dia, aku tetap sudi menjadikan dia permaisuri hatiku. Qai.. Wake up. Move on, lah. Sampai bila nak mengharap pada cinta yang dah jadi terlarang ni? Dosa. Dosa.
Allahu..

Aku terkaku. Apasal sepi aje ruang dapur ni pun? Lagu dah habis. Aku toleh sisi kiri. Ohh, ada aje dia orang. Tapi apahal yang dia orang tenung aku macam nak terjojol biji mata tu?

“Kenapa?” soalku. Danish buat muka serba salah. Dazrin pulak dah buat muka sedih.

“Kau sental pinggan yang sama hampir lima belas minit yang lepas.” Ujar Danish buat aku kalih pandangan pada pinggan di tangan. Penuh dengan buih.

“Oh? Ya? Tak perasan.” Terus aku bilas dan aku pass pinggan tu pada Danish untuk dilap. Aku capai pinggan lain pula. Dari ekor mata aku sedar dia orang masih pandang aku. Apa lagi, eh?

“Qai..” panggil Danish.

“Yup?” tanpa menoleh, aku menyahut.

“There’s a tears.” Ujar Danish. Aku toleh dengan dahi berkerut.

“Sorry?” Macam dengar tak dengar aje apa dia sebut.

“You’re.. err.. crying.” Tambah Danish. Eh? Aku pandang Dazrin minta kepastian. Dia mengangguk, mata dah memerah.
Laju-laju aku tunduk sambil lap peluput mata dengan lengan. Macam mana aku boleh tak sedar?

“Kalau aku cakap kena sabun, cliche tak?” soalku cuba membawa mood ceria kembali.

“Sangat.” sambut Dazrin. Danish menyiku rusukku.

“Well yes, I’m crying. I’m not going to be punished kan kalau mengaku? And please, don’t mention it again.” Sempat pula aku memberi amaran.

“I can feel you, brother.” Ujar Dazrin. Aku senyum, nipis. Tawar.

“Semua orang akan ada kesakitannya sendiri. Ini bahagian abang, tapi abang harap janganlah ada orang yang lalui apa yang aabang dah go through selama ni. it hurt you so damn much. Sampai satu tahap, you’ll ask for a die.”

“Hurt you even more bila tengok dia bahagia depan mata, kan? kalau jauh, at least boleh struggle untuk lupakan dia.” Dazrin memang begitu memahami. Patutlah dia suka diam dan memerhati, sebab dia cuba memahami dengan mendalam.

“Memang. Tapi abang tak salahkan Del, dia berhak untuk bahagia. DR suami dia. abang cuma bekas tunang cum bekas BFF aje. Salah abang sebab tak boleh nak move on. Salah abang sebab tak boleh sayangkan orang lain. Salah abang sebab melankolikkan sangat hidup ni.”

“Bekas BFF? Dah tak kawan baik lagi dah ke?” soal Danish.

“Kau suka Is ada BFF yang opposite gender?” dugaku pada Danish. Soal tak fikir dulu jawapannya. Padahal jawapan tu ada aja kat semua orang yang bergelar lelaki dan suami.

“NO. With capital of N and O. Tak ada ampun punya.” Tegas dia jawab. Kain lap ditenyeh kuat kat pinggan. Macam tenyeh muka mana-mana lelaki yang cuba nak jadi kawan baik Is. Betul-betul tak ada ampun tu.

“Daz rasa, dah sampai masa abang cari teman baru.” Cadang Dazrin.
Aku tarik senyum, tanpa gula. Paip aku matikan. Siap pun. Aku paling ke kiri, perhati Danish dan Dazrin.

“Tulah, sebelum kau suruh, Dany dah suruh dulu. Tapi dia ni tak nak. Tak nak paksa jodohlah, belum ada hatilah, apalah. At least kalau dia ada awek baru, tak adalah mulut longkang tu nak cari pasal aje.”

“Dany ni, cuba faham situasi abang Qai. Dia tu tak ada hati nak cari pengganti, tahu kenapa?”

“Apasal?”

“Sebab hati dia dah bagi kat Del, Del tak pulangkan lagi.” jawab Dazrin dengan muka bangga sebab dia dah tunjukkan yang dia lebih memahami dari Danish.

“Gitu, eh? Nak suruh Del pulangkan macam mana, eh? Sound like Qai pernah derma hati pula kat Del, kan?” Danish tergelak sendiri. Aku dan Dazrin tergelak-gelak.

“Dahlah kau orang ni. basuh pinggan tak banyak mana, lamanya macam tengah basuh pinggan orang kenduri kahwin aje. Nak kain lap.” Nak lap tangan basah ni, ha. Danish dah tinggal sebiji lagi pinggan terakhir untuk dilap. Dazrin tengah tunggu Danish siap lap yang tu, dia susun dan settle.

“Ambil kat drawer sebelah peti ais tu, bang.” Dazrin tunjuk tanpa berpaling. Oooo..key.

“Mohon hashtag, bila teruna pingitan cuci pinggan, ya. Ingat senang nak tengok aku buat kerja kat dapur ni?” Nak berhashtag pulalah si doktor mata ni. Mengada. Tapi aku dan Dazrin tergelak juga. Ingat bila dia hashtag macam tu boleh jadi viral?

Aku berpaling nak pergi kat peti ais tu. Ehhh? Ahaaa... guys, we have two silence guests kot. Anyone noticed? Syok sangat berborak siap dengar lagu bagai, sampai tak perasan ada orang kat belakang.

“Tapi, kan Qai.. Arrr..” dan baru Danish perasan apa yang aku perasan. Sebab sebaik selesai lap pinggan terakhir, dia terus berpaling ke belakang. Hilang bicara terus. Aku nampak Danish siku Dazrin. Dazrin berpaling. Dia tengok tetamu tu, lepas tu dia buat tak tahu. Terus susun pinggan. Okey, aku rasa Dazrin dah tahu dari tadi ada orang lain kat dapur ni selain kami bertiga.

“Seronok mengumpat orang?” soal Damien. Nada tegas, tengah marah. Bila masing-masing diam, dia terus berlalu. Namun tatkala dia berpaling, dia terkaku seketika. Kat pintu masuk ada lagi tetamu yang Damien sendiri tak sedar kehadirannya. Damien merengus dan terus berlalu. Aku boleh nampak ada api membara-bara kat atas kepala dia.

Aku terus melangkah ke peti ais, berhampiran dengan pintu masuk dapur. Drawer aku buka, ambil kain lap. Aku perhatikan dia yang masih kaku disitu, tanpa memandangku. Bila dah dekat, baru perasan ada air mengalir kat pipi dia. apa yang perlu aku lakukan? Pujuk? Jangan, nanti jadi lagi fitnah.

Siap lap, aku menyusun langkah untuk keluar dari dapur. Ketika melepasi dia, aku dengar dia memanggilku. Aku terhenti. Kami berpandangan. Jangan nangis Del. Aku tak sanggup tengok kau menangis.

“As what I know, crying is not a crime.”

“Yup, but you’ll be charged as a criminal if you cry for isteri orang.” Bersama duka, aku membawa langkah pergi. Maaf Del darling, aku tak boleh lupakan kau walaupun sekarang kau dah jadi bunga larangan.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post