Friday, February 2, 2018

QAISER (Bab 5)

Bab 5

AKU keluar dari kereta bersama bungkusan makanan yang ayah pesan tadi. Perut ayah mesti tengah mogok tu sebab kena telan lagi tauhu jepun Qaisara tu. Aku tergelak kecil. Tatkala kaki sedang melangkah menuju ke pintu utama, mata tertoleh pada tingkap bilik Delisha yang sudah tertutup, tapi cahaya lampu masih menyala. Tu tandanya Delisha tak tidur lagi. Kebiasaannya, bila DR kerja luar dan tak balik, Delisha akan ditinggalkan di rumah keluarganya. Delisha..

Tak semena, kenangan itu terulang kembali.

Aku ambil sebiji lagi batu kecil, tingkap bilik Delisha aku aim. Lalu, batu aku baling.

Tuk..!! Masih tiada respond. Aku baling lagi.

Tuk..!!

“Woiii...!! Sakitlah..!!” teriakan dari dalam bilik buat aku terkejut. Jatuh batu yang aku nak lempar untuk kali keempat tu. Aku tersengih membalas renungan membara Delisha.

“Kau sengih apa? Benjol dahi aku ni weh..” bukan main kuat lagi Delisha menjerit.

“Sorry weh, aku tak sengaja.” Betul-betul aku tak sangka boleh terkena batu tu kat dahi Delisha. Itulah kau Qai, buang tabiat pergi main baling-baling batu pulak.

“Banyak kau punya tak sengaja. Apahal kau main baling-baling ni? Nak cari gaduh?” marah Delisha.

“Apa pulak pakai cari, kan dah memang tiap hari kita gaduh.” Aku tersengih lagi, tayang gigi putih aku ni. Kot Delisha boleh mimpikan aku malam ni, bertuahlah aku.

“Kau kalau aku terpijak muka kau berkali-kali, baru kau tahu apa tu penyesalan.” Amboi, kerasnya amaran. Kasar. Tapi yang kasar inilah yang buat hati aku tak tenteram. Haila, bila nak habis sekolah ni? Boleh aku ajak Delisha kahwin. Dari dia buang masa kumpul boyfriend, baik kahwin terus dengan aku. Hahaha..

Qai, kalaulah Delisha tahu apa yang kau tengah fikir sekarang ni, bukan takat muka aje kena pijak, satu badan kau lunyai kena smackdown.

“Garangnya kau ni. Aku saja aje try baling batu, nak test telinga kau dengar ke tak.” Bodoh tak alasan aku?

“Ohh, kalau aku saja-saja baling batu ni kat dahi kau, nak test kau sakit ke tak, boleh ke?” Oii, perli. Tajam.

“Kau ni, gurau pun tak boleh.”

“Gurau tak kena tempat, memanglah mintak maki aku. Dahlah, aku nak sambung main PS. Kau pergi studi, esok ada test. Studi elok-elok, jawapan macam biasa pass kat aku.” dia gelak kuat, sebiji macam pontianak menang loteri. Seram. Kejam.

Tersentak, aku mengalih pandangan dari tingkap bilik Delisha ke arah kereta Saiful yang baru masuk parking dilaman. Aku masih berdiri disitu, memerhatikan setiap langkah Saiful yang masih lengkap dengan kemeja kerjanya. Takkan baru balik kerja kot? Kerja sektor awam pun balik sampai jauh malam.

“Qai, kau buat apa berdiri kat tengah-tengah laman ni?” tegur Saiful, nampak pelik.

“Tak ada apa, saja ambil angin. Aku baru balik dari mamak tadi. Kau dari mana?” Status keakraban kita orang, kita orang okey. Sekadar okey. Maknanya, bila jumpa boleh bertegur, tapi jarang berbual panjang. Bila tak jumpa, aku tak pernah cari dia, dia pun tak akan cari aku. Tak tahu kenapa, susah benar aku nak ‘in’ dengan kepala dia ni.

“Makan dengan kawan-kawan. Aku masuk dululah, eh.”

Aku angguk saja. Kan.. Kita orang bertegur tapi memang tak boleh berbual panjang. Aku pelik macam mana ada sesetengah ipar ni, dia orang boleh saja duduk-duduk sambil mengopi, bercerita dari satu topik ke satu topik yang lain, sedangkan aku dengan Saiful tak boleh. Masalah aku atau masalah dia?

Kalaulah dulu-dulu tu aku jadi dengan Delisha, mesti setiap malam aku melepak mamak dengan Danish, dengan Dazrin. Dengan Damien tak pasti lagi. Tapi dengan Danish dan Dazrin, kita orang memang ‘in’ habis. Kalau tak mamak, boleh futsal. Tapi sayangnya, tak jadi. Hmm..

Seketika, aku toleh pada tingkap Delisha. Dah gelap. Dah tidurlah tu. Selamat malam, Delisha. Semoga kau sentiasa dirahmati dan disayangi. Semoga kau terus bahagia, pedulikan aku yang masih begini. Aku bahagia bila kau bahagia.

Qai, so cliche. Peduli apa aku. Memang itu perasaan aku. Huh..

Masuk rumah saja, aku terus ke dapur. Masih terang lampunya. Mesti ada orang. Saiful ke? Ooh, ayah rupanya. Tengah makan biskut cicah air kopi panas. Alahai, kesiannya ayah.

“Qai, lambatnya balik? Dah berbunyi perut ayah.” Omel ayah. Bungkusan yang aku bawa, aku hulur pada ayah. Garfu aku serah pada ayah. Ayah memang tak tunggu apa, habis baca doa, terus suap mee masuk mulut.

“Ayah tak makan ke tadi? Teruk sangat ke rasa tauhu telur masak kari tu?”

“Makan. Rasanya tu, macam makan belut masak kari. Errrrghh.. ingat balik pun bulu roma ayah dah meremang.” Terangkat-angkat bahu ayah dek kerana rasa gelinya tu.

Aku tarik nafas lega.

“Nasib baik Qai sempat elak.” Beribu kesyukuran aku panjatkan.

“Nasib Qai hampir jadi tak baik tadi sebab dia dah asingkan lauk tu untuk Qai sikit.” Cerita ayah sambil mengunyah.

“Lepas tu? Apa jadi?”

“Ayah buat-buat terlanggar mangkuk lauk tu. Tumpah terus. Selamatlah Qai. Kalau tak, mahu makan sambil meraung. Ayah ni pun tahan aje. Dah siap makan tu, terus termuntah. Tu yang lapar balik.”
Uhh.. Mujur ayah buat macam tu, kalau tak memang aku pun termuntah samalah dengan ayah.

“Sorry, yah. Tadi lepak dengan Dany sekali. Tu yang lambat balik. Kesian ayah lapar.” Aku berharap sangat supaya Qaisara celik mata, nampak yang kami tak boleh terima dengan ketaksuban dia pada tauhu jepun tu. Kesianlah kat ayah yang selalu jadi mangsa dia tu. Kalaulah arwah ibu ada lagi, tentu perut ayah terjaga. Hmm..

“Tak apalah. Bukan tak ada makanan lain dalam peti tu. Ada pizza tu, tapi ayah malas pulak nak panaskan. Makan biskut ajelah yang senang. Nak masak lauk lain, ayah takut Sara tanya macam-macam. Karang kecik hati dia kalau tahu ayah muntahkan lauk dia tadi.”
Allahu.. Sampai begitu sekali ayah nak jaga hati anak-anaknya. Aku jadi terharu, sebak.

“Ayah makanlah dulu. Qai temankan.”
Iphone aku bawa keluar. Dari tadi asyik vibrate aje. Group mesej manalah yang tengah aktif ni. Oh, group ‘Alumni SMST (‘00-‘05)

“Ayah, ada surat tak untuk Qai?” soalku pada ayah. Sebab aku tak tahu menahu pun pasal reunion ni.
Ayah terdiam sejenak, berfikir.

“Ada.. Ada.. Mana entah Sara simpan. Tapi kat envelop tu ada cop Alumni SMST kalau tak silap ayah.” terang ayah.

“Okey. Tak apa, yah. Nanti Qai minta pada Sara.” Mataku kembali pada skrin telefon.

Qai mana weh? Aku tengok dia online ni. -Taufiq

Entahlah Qai. Dia tu mesti jd silent reader. -Atikah

Apa bising2 pnggil Qai ni? Qai dah tidur la oiitt. -Bawang

Oh Qai.. Kau dah ada awek belum? Kalau belum, aku carikan. -Faizal

Kali ni harap2 Qai dtg bwk awek. -Halim

Sejak2 geng 5 bersaudara tu kelam, Qai dtg reunion msti solo. -Hafiza

Ah, Jal. Bini kau pun akak kau yg carikan. Lebihlah kau. -Alia

Kali ni aku akn pastikan Qai dtg reunion dgn aku. jd pada awek2 yg single tu, jaga2. Qai nak cari jodoh malam tu. -Bawang

Mana kau tahu Qai dah tido? -Syam

Bawangkan PA dia, mestilah dia tahu. -Tengku


Aku tersengih. Lawak ajelah dia orang ni. melayan group mesej ni memang takkan pernah habis. Paling cepat habis pun bateri telefon. Aku hantar gambar bawang goreng dengan caption :

Laparlah pulak. -Qai

Lari oii Bawang, Qai nak kunyah kau. -Taufiq

Aku tergelak kecil. Terus aku matikan internet. Siap, esok mesti berderet mesej bila aku on kan internet semula.

“Gelak kenapa?” tanya ayah. Nampak mee goreng dah licin dalam polistrin. Ayah tengah teguk air kopi.

“Tak ada apa. Kawan sekolah mesej.”

“Ohh, mesti pasal reunion ni. Rajin betul orang yang manage reunion tu. Setiap tahun tak pernah miss.” Puji ayah.

“Yalah, yah. Nak jumpa semua kawan-kawan selalu tu tak dapatlah. Masing-masing dah ada komitmen. Bila buat majlis macam ni, dapat jumpa ramai. Walaupun tak semua hadir, tapi okeylah kan.”

“Silaturahim yang ada jangan diputuskan. Jangan dalam grup whatsapp aje sembang kuat, dalam FB pun berkomen bukan main, bila jumpa masing-masing pandang tempat lain. Silaturahimnya tu setakat di media sosial aje.” Ujar ayah. Aku angguk juga.

Aku ni media sosial kurang sikit. FB, IG, Twitter, entah apa-apa lagi tu, memang aku ada akaun. Tapi dalam sebulan, belum tentu aku bukak. Belum tentu aku update.

“Qai pergi ke reunion tu? Bila?

“Tak sure lagi, sebab Qai tak tengok lagi tarikhnya bila. Takut cross dengan family day company kita.”

“Yalah, ayah lupa pulak pasal family day tu. Dah booking hotel ke? Lagi 2 minggu kan?”

“Ha’ah, yah. 2 minggu lagi. Itulah masalahnya, Qai belum sempat buat meeting untuk program tu. Sibuk sangat dengan kerja luar. Si Bawang pun tak ada ingatkan pasal meeting tu, sampai hari ni tak pilih pun destinasi kita tahun ni.”

“Tak boleh macam tu. Make sure esok dah settle part destinasi dan booking hotel. Kalau boleh, esok pagi buat meeting. Arrange sekali aktiviti kita. Lantik seorang untuk manage program ni. Jadi Qai tak payah risau, biar dia aje yang settle kan semua benda. Oh ya, tahun ni ayah nak selit untuk majlis anniversary company, ya. Tak payah buat 2 kali majlis. Senang.”
Aku angguk, faham. Lagi mudah macam tu.

“Nanti Qai cuba susun jadualnya. Rasanya anniversary tu boleh sekalikan dengan majlis penutup malam last tu.” cadangku. Ayah nampak puas hati. Aku taip mesej untuk dihantar pada Bawang. Malas nak Whatsapp. Habis bateri aku karang.

Bawang, esok pagi2 inform staf ada meeting utk family day. 10 a.m should be okay. -Qai

Orite, boss. -Bawang 

“Kalau Qai pergi reunion tu, hati-hati. Jangan sampai jadi fitnah macam petang tadi. Kita memang tak buat, tapi mulut orang yang menyampai tu kita tak tahu.” Pesan ayah. Perlahan dan cukup lembut nasihatnya. Tentu saja ayah tak mahu aku terasa hati.

“Ayah tahu jugak?”

Ayah angguk.

“Abah mesej ayah tadi. Kami tak salahkan sesiapa, cuma kami harap lepas ni tak adalah kes macam ni lagi. Ayah harap Qai untuk jaga nama baik keluarga ni.”
Pesanan terakhir itu buat aku sebak. Aku tahu, harapan yang ayah letakkan padaku tinggi sekali. Dan aku juga berharap yang aku takkan kecewakan ayah.

“Ayah naik dulu, ya. Dah kenyang ni, mengantuk pulak.” Ujar ayah. Sempat dia menepuk bahuku sebelum beredar dari ruangan dapur. Aku turut bangkit. Mengemas apa yang perlu sebelum naik keatas. Namun tatkala tiba ditingkat atas, aku memakukan langkah. Bukan aku saja. Ayah juga ada didepan sana. Mendengar perbalahan antara Qaisara dan Saiful. Bukan niat nak mencuri dengar, tapi dia orang gaduh kuat sangat.

“Kalau awak tak mampu nak sara saya dengan Ayien, tak apa. Tapi saya nak kerja. Tu aje yang saya nak awak faham sekarang ni.” terdengar suara Qaisara seakan sedang tersedu.

“Kerja untuk apa? Ayah awak ada, abang awak ada. Dia orang boleh sara awak, kan.”

“Awak tak malu ke? Duduk dahlah menumpang keluarga. Makan minum saya, ayah dengan abang saya yang tanggung. Makan pakai anak awak pun dia orang yang tanggung. Habis, apa fungsi awak sebagai suami saya? Kerja keluar pagi, balik malam. Melepak tak sudah dengan kawan-kawan awak. Bila saya minta duit sikit untuk barang anak awak, langsung taknak bagi. Ayah jenis apa awak ni?”

Patutlah.. Patutlah Qaisara berkeras nak kerja. Kenapalah wujud lelaki jenis tak tahu nak pikul tanggungjawab macam ni? Selama ni aku dengan ayah tak kisah pun nak berbelanja untuk Qaisara dan Qazrin, tapi tak pula aku sangka masalahnya seteruk ini.

Lama sepi, tiba-tiba pintu bilik Qaisara terkuak dari dalam. Saiful dah siap nak keluar. Dia nampak terkejut dengan kehadiran ayah dan aku dilaluan tingkat tu. Pun dia tak lama disitu, terus melepasi kami dan turun ke bawah. Mungkin keluar.

Ayah menoleh padaku. Wajahnya mendung. Dia melepaskan sedikit keluhan sebelum berlalu ke biliknya.

Sementara aku, hanya mampu berdoa agar masalah ini tak berpanjangan. Dan semoga Saiful akan sedar tentang tanggungjawabnya.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post