Friday, February 2, 2018

QAISER (Bab 8)


Bab 8




MASUK dalam kereta saja, telefon ayah berbunyi. Ada mesej masuk. Sambil hidupkan enjin dan reverse kereta nak keluar dari perkarangan masjid, aku nampak ayah baca mesej sambil tersenyum. Nampak ceria habis.

“Senyum lebar nampak, yah. Mesej dari siapa tu?” aku toleh kiri kanan sebab nak melintas. Ramai pula orang berjemaah kat masjid malam ni.

“Abah. Dia ajak makan malam kat rumah dia. Syukurlah. Tak payah makan tauhu jepun malam ni.” patutlah muka bahagia habis.

“Ada apa-apa occasion ke?”

“Entah, ayah tanya juga. Tapi abah cakap saja-saja je.”
Aku jungkit bahu saja. Tak apalah kalau macam tu. Dapat juga ayah lari dari makan malam kat rumah tu. lepas hantar ayah kat rumah abah tu, aku boleh nak drive terus ke kedai mamak ke apa. Karang kalau balik rumah, sah-sah kena tahan dengan minah tauhu jepun tu. Tak sanggup.. tak sanggup.

“Yang Qai tergeleng-geleng tu dah kenapa?” soal ayah buat aku terngadah. Lepas tu aku sengih.

“Qai tengah bayangkan tauhu jepun kat rumah tu. Errr.. Kembang tekak.” Geli-geleman tu sampai tahap nak ingat rupa tauhu tu pun aku dah meremang bulu roma. Siapalah yang cipta benda tu? Hmm.. kalau tak silap aku, tauhu jepun atau tauhu telur tu asalnya dari Indonesia. Jadi, aku tak faham kenapa ada sesetengah orang panggil ia dengan nama tauhu jepun sedangkan ia tak datang pun dari Jepun.

Ayah tergelak kecil.

“Petang tadi ayah tengok dia google resepi masak lemak cili api.”

Oh my..

“Tauhu jepun masak lemak cili api? God!” Sungguh sukar untuk aku percaya. And what’s next, Sara? Jangan cakap tauhu jepun rendang, pleaseeee!! Kalau betul wujud menu tu, aku rela potong.. potong.. potong line internet kat rumah. Haa, line internet! So dia tak boleh google resepi pelik-pelik dah.

“Tu tiba-tiba buat evil smile kenapa pula?” ayah ni, nampak aje.

“Qai rasa, kita perlu lakukan sesuatu sebelum terlambat.” Aku tergelak-gelak dengan kata-kataku sendiri. Ayat gempak habis ikut skema esei SPM kot.

“Ada plan ke?” soal ayah sedikit berbisik. Gaya macam nak buat pakatan apa aje.

“I’ll figure it out later. Until that, ayah makan puas-puas dulu kat rumah abah tu, kalau perlu bungkus pun tak apa. Bungkus aje.”

Lepas tu kita orang tergelak besar. Dalam hati, aku bersyukur. Lepas apa yang berlaku, lepas kehilangan arwah ibu, ayah tetap jua kuat untuk meneruskan usia tuanya. Ayah tak macam Qaisara, yang terus-terusan mengungkit semua yang pernah berlaku. Ya, dia tak salahkan aku atas apa yang terjadi tapi.. hakikatnya, admit it or not, kalau aku tak bercinta dengan Delisha, tak bertunang dengan Delisha, tentu semua ni tak berlaku pada keluarga aku. Dan setiap kali Qaisara mngungkit, akulah yang paling sakit.

“Haa.. Qai ada benda nak tanya kat ayah. It’s about the GM’s position. Qai dah sign untuk buat renovation tu. Ikut jangkaan bilik tu memang akan siap lebih awal. Jadi Qai nak tanya, bila dia nak start kerja?” Ikut hati nak tanya terus aje, anak share partner mana yang besar sangat mandat tu sampai nak kena tunggu bertahun baru ready pegang jawatan tu? Tapi.. tak apa. Slowly.

Ayah berdeham sedikit. Matanya terus memandang ke hadapan.

“Hold dulu.” Pendek aje ayah jawab.

“Lagi? Sampai bila? Qai sampai tak cukup tangan nak buat kerja Qai, tambah pula dengan kerja GM tu.”

“Kerja GM tu dengan kerja Qai sekarang bukan jauh beza pun. Kerja yang Qai buat as Director tu pun dah masuk skop kerja GM, kn? Lagipun, ayah kan dah pesan. Anything about GM, refer aje kat ayah. Biar ayah tolong.”

“Yes, kerja Qai memang dah masuk kerja GM. Siikiiitt. Yes juga sebab boleh refer kat ayah. Tapi bila time nak present project kat client, ayah boleh ke datang? Kalau ada arguments pasal projek masa meeting, takkan Qai pegang dua-dua jawatan masa tu? Yessss.. Memang boleh. Tapi berat, yah. At least kalau ada GM tu sendiri, Qai boleh fokus dengan satu kerja aje.”

Serius cakap ni. Setiap kali nak meeting dengan engineer, dengan accountant, dengan client, waima dengan PA aku pun, aku kena semak fail GM dulu, lepas tu baru semak point untuk Director. Kau rasa? Weh, nak muntah hijau kot. Wayar kat otak aku ni dah berselirat kalah wayar kat enjin kereta tu ha. Kadang tu pernah aje aku blank tiba-tiba tengah meeting, terpaksalah keluar kejap. Ambil angin dulu. Ni silap-silap kalau ada wiring yang short, wasalam terus aku.

Ayah diam saja. Aku kerling ayah. Dia nampak macam sedang berfikir dalam.

“Actually, siapa sebenarnya orang yang bakal jadi GM tu? Anak VIP mana? Kalau dia tak nak, kita cari aje pekerja lain. Ramai lagi yang menganggur kat luar tu. Dahlah mengada-ngada nak suruh renovate lah apa. Ingat bagus sangat ke?”

“Qai, its about time. Bagi dia masa dulu. Nanti ayah cakap dengan dia. But last time ayah bercakap dengan dia, dia kata mungkin dalam bulan ni atau bulan depan. Qai sabar sikit boleh?”
Aku tekan brake kat lampu merah. Wajah ayah aku cari. Aku picingkan mata, merenung ayah. Apahal ni? Kenapa tak nak cakap siapa orang tu? Nak buat kejutan apa pula ni?

“Okey. Macam nilah. Kalau dalam masa sebulan dari sekarang dia tak ready juga, ayah benarkan Qai cari pekerja lain. You’re the Director, by the way.” Bunyi macam merajuk pun ada ayah ni.

“I’m sorry, yah. I think we should drop the subject.” Putusku.

“You start it first.”

“Ya.. Ya.. My bad.” Dan tawa kami terhambur.



“EH, kenapa tak masuk sekali?” tanya abah sebaik aku turunkan ayah di hadapan pagar rumah dia.

“Err.. ayah tak cakap pun abah jemput Qai sekali.” Aku pandang abah dan ayah bersilih ganti. Ayah tergelak sendiri.

“Kan ayah dah cakap tadi, abah jemput makan. Sekali dengan Qai dengan Sara, lah. Budak ni pun.” Ayah dan abah tergelak-gelak.

“Dah, pergi parking kereta dulu. Ajak Sara dengan Saiful sekali. Haa, Ayien tu pun sama. Karang tak sebut nama Ayien, ditinggal pula budak tu kat rumah.” Sempat aje abah memerli aku. Dia orang sambung gelak lagi sambil melangkah masuk ke dalam rumah. Sabar ajelah pun.

Sempat aku pandang laman rumah abah yang penuh dengan kereta-kereta mewah. Hmm.. semua ada nampaknya. Yang lain tu aku tak kisah pun, tapi Damien tu. Okey ke aku pergi ni?

Qai, kau nak hadap Damien atau makan tauhu jepun masak lemak cili api? Right. Aku pilih yang pertama.




MENYESAL? Tak langsung. Kau buatlah muka macam mana pun Damien, aku seronok aje menikmati keenakkan masakan Delisha. Lama kot tak rasa air tangan dia. Kerabu mangga dia paling win. Tomyam dia pun best. Sayur goreng pun sedap. Nak aku describe macam mana rasa sedapnya? Kali ni, dah tiga kali aku tambah nasi. Haaaa, fikirlah sendiri macam mana rasanya tu.

Eh, kejap. Aku pandang pinggan DR. Aik? Makan lauk aje? Sikit pula tu. Tak sedap ke bini dia masak?

Aku rapatkan badan pada Danish disebelah kananku. Mereka yang lain sedang berborak tak aku hiraukan.

“Apasal DR tu makan macam orang diet?” bisikku.

“Dia tak biasa makan malam. Especially nasi.”

“Nasi tak makan?”

“Malam aje. Siang-siang padi pun dia bedal kot.” Eh, dia ni. Sempat pula melawak. Aku sambung lagi makan.

“Aurora, stop dulu kerja tu. Eat first, sayang.”
Arrr.. aku terngadah kejap. Figura Delisha dan DR di sudut hujung meja menjadi tatapan mataku. Aku nampak DR sedang menyendukkan lauk ke dalam pinggan Delisha. Delisha ralit dengan

“Itulah dia. Kerja sambilan tapi busynya mengalahkan orang kerja ofis.” Bebel mama.

“Kejap. Kejap. Sementara Laila tidur ni, baik siapkan ambil order ni. Esok boleh pos sekali.” Dia sentuh-sentuh lagi badan telefon. Tak angkat pun kepala dia.

“Abang rasa, Aurora kena juga ambil sesiapa jadi partnerlah. Senang sikit kerja tu.” cadang DR dan tiba-tiba DR angkat kening kat aku. Err? Aku terus toleh Qaisara kat sebelah kiri aku. Dia selamba aje makan sambil dengar abah dengan ayah berborak. Saiful tak ada. Macam biasa, tak balik pun lagi.

“Partner?” Delisha angkat kepala. Dia pandang DR kemudian dia pandang aku. Dan baru aku perasan mama, Bella, Damien, dan Dazrin turut merenung ke arahku. Mujur juga budak Naqib tu tak makan sama, dia kena jaga Laila dengan Ayien yang tidur kat ruang tamu.

“Err.. Bukan Qai, mama.” Ujarku pada mama. Terus aku tuding jari kat Qaisara. Ngam-ngam masa tu Qaisara baru toleh kat aku. Jadi dia perasan aku tuding jari kat dia.

“Apasal?” soal Qaisara bila perasan banyak mata sedang memandang kearah dia.

“Kau nak jadi partner aku ke?” soal Delisha terus.
Masa tu juga aku rasa nak tepuk dahi sendiri. Nak cakap slowly konon, sekali kena soal terus dengan Delisha. Terpinga-pingalah budak Qaisara tu.

“Partner apa?” kelam aje muka Qaisara.

“Kenapa ni? Apasal semua muka kerut aje?” soal abah tiba-tiba. Agak dia pun perasan suasana yang tadi riuh dengan dentingan sudu dan garfu, jadi hening.

“Entah. Tanya kat kak Del.” Offhanded aje jawapan.

“Del, kenapa?” soal abah lagi.
Delisha jungkit bahu. Sempat dia betulkan lipatan tudung bawal kat pipi dia.

“DR suruh Del cari bussiness partner. Then dia pandang Qai. I thought it was him yang nak jadi partner tu. Then Qai tunjuk Sara. Tu yang Del tanya kat Sara. Tak ada apa pun.” Ya, tak ada apa pun.

Kau tak tahu ‘tak ada apa pun’ kau tulah kejap lagi ada asap kepul-kepul keluar kat telinga adik aku ni.

“Haa? Bila masa Sara cakap Sara nak jadi partner?” soal Qaisara terkejut. Nasib baik Ayien tengah tidur kat depan tu, kalau tak budak tu pun terkejut sama.

“Not me. Qai dan DR.” Balas Delisha siap-siap.

“Abang.. Told you..” Dia punya geram tu sampai tak mampu nak habiskan ayat.

“Taklah. Abang baru bincang-bincang dengan DR aje.”

“Bussiness apa tu Del?” berminat ayah nak tahu. Terima kasih ayah. Sekurang-kurangnya ayah dah alihkan sikit kemarahan si Qaisara ni dengan buka soalan baru. Harap Qaisara dengarlah apa yang Delisha nak cakap tu.

Delisha letak telefon kat tepi. Dia mula mengangkat sudu untuk makan. Aku dah tiga kali tambah dia baru nak makan.

“Bisnes kecil aje, yah. Baju, kasut, barang-barang rumah, aksesori gadjet. Macam-macamlah. Cakap aje ayah nak apa, semua ada.” Delisha tersengih. Aku senyum dalam diam. Senang melihat raut cerianya.

“Ohh? Bila buka kedai? Kat mana kedainya?”

Delisha tergelak. DR senyum saja. Yang lain dah mula sambung makan kecuali... Damien. Yes, Damien. Dia tu dah macam harimau tengah hendap mangsa. Mangsanya akulah, siapa lagi? Anytime aje, salah sikit aku buat, shoot. Memang kena. Damien ni bukan kira depan siapa pun, janji dia puas dapat kantoikan aku. Bukan aku tak pernah kena.

“Meniaga online aje ayah. Tak rasa nak buka kedai lagi. Sambil-sambil jaga anak. Karang kalau buka kedai, takut orang nak datang. Bodyguard keliling kedai.” Dia mengerling DR. Macam perli pun ada. DR senyum tanpa lelah.

“Haa.. Okey sangatlah tu. Sara tak nak join? Dapatlah Del ni berkawan sikit. Del ni sejak dah kahwin, dah ada anak, dah ada bisnes, memerap aje.” Ayah alih pada Qaisara. Qaisara pandang ayah dengan muka kelat.

“No.” Sepatah Qaisara jawab. Bulat-bulat menolak tanpa berfikir.

“Tapi, kan Sara juga yang cakap nak kerja, nak kerja. Tak nak try?”

“Sara cakap taknak. Karang bala apa pula yang kita dapat.”
Dan sepi. Masing-masing tersentap. Tiba-tiba lauk yang sedap jadi tawar pula. Mungkin sebab aku dah kenyang.

“Sara.” Seru ayah.

“Grow uplah, Sara. Benda dah lepas kot.” Celah Damien rileks. Tambah berapi Qaisara jadinya.

“Abang, apa cakap macam tu?” tegur Bella yang sedang sarat mengandung.

“Apa, Damy? Ulang balik. Aku tak dengar kau cakap apa.” sinis Qaisara membalas serangan Damien. Dulu-dulu ada lagi lah panggilan abang Damy, sekarang kau-aku aje.
Aku terus bangkit.

“Jom Sara, kita balik. Dah kenyang, kan?” Sebelum berlaku pertengakaran yang tak diingini, baiklah aku bawa adik aku balik. Dahlah Qaisara ni dah lama simpan dendam kat Damien. Elak karang, terbang pinggan mangkuk kat muka Damien.

“Lepas apa yang dia cakap, abang suruh Sara balik?”

“Dahlah tu Damy, Sara. Depan rezeki nak bertengkar apa? Makan habiskan.” Tegur mama.

“Sara dah kenyang.” Dia bangun dari kerusi. Seketika, wajah Damien menjadi renungannya.

“Bila satu hari nanti, dengan izin Allah ada orang bunuh isteri dengan anak kau, diragut sekali kebahagiaan dan masa depan kau. Masa tu, nak ke kau maafkan orang tu? Nak ke lupakan semua tu? Ask yourself, brother.” Dan dia terus berlalu bersama airmatanya. Aku dan abah berpandangan. Nak kejar ke? Abah menggeleng saja. Aku akur.

Sepi. Masing-masing dah hilang selera makan. Masing-masing berwajah mendung.

“Apa dah jadi? Did I miss something?” Datang pula si kepoh Naqib ni.

“Don’t bother. Nak makan, makan. Kalau nak datang menyibuk aje, pergi duduk depan.” Arah DR dengan nada serius. Tapi macamlah adik dia tu makan saman pun. Selamba aje sengih-sengih sambil duduk di tempat Qaisara tadi. Tengok gaya macam tak nak makan pun. Biarlah, malas nak layan. Semua orang dah hilang mood nak makan kecuali Damien. Dasar tak ada hati dan perasaan.

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post