Thursday, September 28, 2017

QAISER (Bab 2)





BAB 2



MELANGKAH masuk di lobi pejabat, seperti biasa aku membalas mesra setiap teguran dari para pekerja. Pesan ayah, macam mana berat pun masalah yang kita hadapi, jangan pernah tunjuk pada pekerja mahupun orang luar. Orang akan menilai kita dari apa yang mereka lihat. Kalau dah asyik buat muka bermasalah aje, nanti orang ingat kita ni memang jiwa serabut. Rosak imej.

“Morning, kid.” Sapa Uncle Ravi, pengurus dari bahagian kewangan. Salah seorang pekerja kepercayaan ayah yang dah berkhidmat di sini hampir lima belas tahun. Usianya pun hampir sama dengan usia ayah. Dengar cerita dari ayah Uncle Ravi nak bersara, tapi kalau boleh janganlah dulu. Susah nak cari orang yang boleh di percayai untuk handle akaun syarikat.

“Morning, uncle. Taken your breakfast?”

Kami melangkah masuk ke ruangan lif sebaik pintu terbuka. Butang nombor 8 aku tekan bagi pihak Uncle Ravi.

“Eat already. And you? You nampak messy sikit pagi ni. Why?” Macam biasa, pak cik seorang ni memang prihatin orangnya. Terlebih prihatin pun ada jugak. Yalah, dia macam boleh baca aje apa yang ada dalam hati aku. Jenuh kot aku sorok perasaan aku yang gundah-gulana ni, pun dia boleh nampak. Betullah orang tua-tua ni banyak makan garam. Nasib uncle seorang ni tak kena darah tinggi.

Aku tersenyum nipis. Macam biasa, cover.

“Let bygone be bygone, young man. Kalau you nak, I pun ada anak perempuan. Deena tu cantik juga, kalah Pretty Zinta. You tak mahu?”

Aku tergelak kecil bila Uncle Ravi dah mula promot anak dara dia tu. Memanglah Pretty Zinta, tapi part hidung ajelah. Part warna kulit tu, lari jauh berbatu dari Pretty Zinta kot.
Ting!! Diam-diam aku tarik nafas lega. Sampai pun tingkat 8. Cepatlah keluar uncle, penat dah aku tampal muka palsu ni.

“Okey.. Okey.. I nak keluarlah ni. By the way, muka tu you kasi tambah plastik lagi. Tak cukup coverlah.” Uncle Ravi keluar dari lif sambil tergelak-gelak. Sabar ajelah aku dengan uncle ni. Jangan nanti dia sampaikan pada ayah sudahlah. Bukan boleh percaya sangat Uncle Ravi tu. Semua benda nak report kat ayah. Agaknya tanpa pengetahuan aku, ayah dah upah Uncle Ravi jadi babysitter aku kot. Tapi okey kot babysitter dari bapa mertua. Ha ha ha

Ting!! Sampai pun.

Sebaik pintu lif terbuka, kaki yang ingin melangkah, terkaku tiba-tiba. Insan di hadapan aku pun tergamam sama. Buat beberapa saat, kami berpandangan tanpa kata. Juga tanpa riak di muka. Awkward kot situasi macam ni.

Normallahkan, bila tiba-tiba kita bertembung dengan orang yang kita cuba elak selama ni. Mana tak terkejut. Awek kat depan ni, aku tak pasti kenapa dia jadi kaku dengan mata terbeliak macam tu. Agaknya sebelum pintu lif terbuka tadi, dia duk wish aku yang ada dalam lif kot. Bila termakbul, tu yang terkejut.

Cepat-cepat aku menahan pintu yang nak tertutup semula. Terus aku keluar. Sempat aku mengangguk pada awek merangkap pekerja dari unit R&D tu. Dia terus masuk lif dengan kepala tertunduk. Malu kot. Aku menggeleng. Pelik.

“Pagi, bos.”

“Good morning, Sir.”

“Nice color, boss.”

“Assalamualaikum, Encik Qaiser.”

Semua teguran aku jawab sebaik mungkin. Di tingkat pengurusan ni, masing-masing dah biasa denganku. Sebelum aku jadi pengarah pun, jawatan aku sebagai General Manager biliknya di sini juga. Aku tak pentingkan sangat protokol mahupun formaliti ni, yang penting ada hormat antara kami dan kerja pun sempurna. Tu pun dah memadai. Aku cuma praktikkan apa yang ayah ajar aje.

Buka saja pintu pejabatku, satu keluhan terhambur bila terlihat ada jambangan di atas mejaku, seperti selalu. Kenapalah dia tak pernah rasa penat, ek? Aku toleh meja Bawang sebelum masuk ke pejabat. Mana ajelah si Bawang ni pergi? Beg dah ada menandakan si PA aku tu dah sampai awal. Tu mesti berjalan cari gosip baru. Betul-betul tipikal seorang PA.

Briefcase aku letak di atas meja, kemudian jambangan bunga lili yang masih segar di atas meja, aku capai. Sekali lagi aku mengeluh. Apa yang awak dapat sebagai balasan untuk semua jambangan bunga yang awak bagi pada saya, Cik Yasmin?

Depan aku, bukan main cover lagi, kan. Ingat aku tak tahu dia yang bagi aku bunga-bunga ni semua sejak dia tahu aku putus tunang dulu. Aku tahu. Mana aku tahu? CCTV kat dalam bangunan ni bersepah kot. Macamlah aku tak boleh request nak tengok siapa yang duk rajin letak jambangan bunga atas meja aku ni setiap pagi kecuali hari sabtu dan ahad. Sebab weekend, ofis tutup.

Siapa Yasmin? Si manis yang tergamam depan aku kat lif tadi tu, lah. Yasmin Nadia nama penuhnya. Pembantu pengurus bahagian Research & Development. Mula-mula aku rasa sesuatu juga sebab
hampir setiap hari aku ternampak Cik Yasmin kat tingkat 10 ni. Bukanlah dia tak boleh naik ke sini, tapi kalau hari-hari, kan ke pelik tu? Sedangkan ofis dia kat tingkat 3. Kan jauh tu beza 10 dengan 3.

Setiap kali aku terserempak dengan dia, bila aku masuk ofis mesti ada jambangan bunga kat situ. Bila aku tanya pada PA aku, dia mesti jawab tak tahu. Dia tak nampak ada orang masuk. Pandai juga Cik Yasmin tu selinap masuk. Masa tu aku dah syak dah tu kerja Cik Yasmin, tapi demi untuk sebuah kebenaran, aku periksalah rakaman CCTV. Dan ternyata betul tekaan aku. Bahagian paling best, bila aku berlagak macam tak tahu apa-apa pasal pemberi bunga tu, sampai sekarang. Nak tengok sejauh mana Cik Yasmin tu boleh berlagak innocent depan aku.

Bukan kata aku menyombong ke apa, tapi kalau dah hati aku letaknya pada Delisha, nak aku apakan lagi? Cik Yasmin tu cukup semua ciri-ciri menantu mithali yang makcik-makcik kat luar sana idamkan. Mana-mana lelaki pun kalau kenal Cik Yasmin ni, mesti berebut nak buat jadi isteri. Aku? Entahlah, aku jadi tawar hati nak bercinta lagi apatah lagi nak bertunang mahupun berkahwin. Memang taklah.

Jambangan lili aku campak di kabinet belakang. Tak sanggup nak bawak balik. Macam biasa, karang aku sedekahlah bunga ni pada sesiapa yang nak. Tubuh aku hempas pada kerusi kulit empuk. Jam aku jengah. Lagi sepuluh minit nak pukul sembilan.
Sekali lagi aku hambur keluhan. Berat. Berat sungguh permintaan DR pagi tadi. Kalau tak ditolong, apa pula kata dia. Karang dia cakap aku tak move on lagi. Karang nampak sangat aku masih simpan perasaan kat isteri dia. Aku picit dahi. Kenapalah mesti aku? Dan kenapalah Delisha mengandung lagi? Kenapa?

Aku terngadah bila pintu terkuak dari luar tanpa diketuk. Tahu dah gerangan siapa. PA merangkap teman dari zaman sekolah.

“Morning, Loser.” Tegur Bawang sambil melangkah masuk bersama buku nota.

Tak lama selepas aku putus tunang dulu, PA aku, Kak Rita pula berhenti kerja. Menurut Kak Rita, disebabkan syarikat akan berpindah setelah bangunan persendirian milik ayah di Bangi siap, Kak Rita tak dapat nak berulang Ampang-Bangi setiap hari. Meskipun waktu Kak Rita berhenti tu, bangunan baru belum pun siap lagi, tapi Kak Rita berhasrat untuk berhenti lebih awal. Dan siapa sangka, rezeki Bawang untuk menggantikan tempat Kak Rita. Hinggalah kami berpindah ke Bangi setahun yang lalu, Bawang masih setia sebagai PA aku.

“Morning, Poyo.” Suis komputer aku hidupkan. Sementara menanti komputer berfungsi, aku selak isi-isi surat dalam tray. Bawang yang sudah duduk di hadapanku, aku buat tak tahu.

Tak sangkakan, dalam ramai-ramai orang yang interview untuk jawatan PA, boleh pula aku terpandang resume mamat ni. Mujurlah aku terpandang background sekolah dia dulu. Sebab kalau aku baca nama aje, memanglah aku tak kenal. Dah semua orang panggil dia Bawang, mana aku nak kenal Azwan bin Isnin tu siapa. Dah tu, sampai sekarang nama Bawang tu melekat kat lidah aku. Staf lain pun naik pelik bila aku panggil si Azwan tu, Bawang. Sampaikan sekarang semua staf pun dah terpanggil dengan nama glamor tu.

“Weh, kau tak payah nak loser sangat muka tu..”

“Kau pun tak payah nak poyo sangat mulut tu.” Aku pantas potong ayat dia. Bawang tergelak aje, macam lucu sangat apa yang aku cakap tadi.

“Ayah kau call aku tadi, dia cakap pembantu pengurus bahagian HR yang baru tu lapor diri pagi ni.”
Aku balas pandangan Bawang dengan dahi berkerut.

“Ayah aku tak cakap apa-apa pun dengan aku?” Bukan tak jumpa pun ayah kat rumah. Malam tadi pun duduk semeja makan bersama, tapi ayah tak sentuh langsung tentang hal syarikat. Memang aku yang suruh ayah tapis sendiri calon untuk jawatan pembantu pengurus HR tu sebab pada aku, ayah memang bijak pilih pekerja.

“Ayah kau ingat kau ni dah jadi ais, beku teruk. Tu dia malas agaknya nak cakap dengan kau.” Berdarah hidung kena perli dengan si Bawang ni.

“Ada tak ayah aku email resume staf tu? Aku nak tahu dia lelaki ke perempuan.”
Bawang pandang aku semacam. Aku buat tak tahu. Faham sangat dengan gaya renungan tu.

“Tak ada pulak. Ayah kau cuma pesan kat aku, suruh kau briefing dia sikit sebelum serahkan dia pada pengurus HR. Tapi.. Tapi soalan last kau tu suspen sikit. Kalau staf tu lelaki kenapa? Kalau perempuan kenapa pulak? Dah terbuka ke pintu hati kau tu untuk perempuan lain?” Kan aku dah kata, mesti jadi isu punya soalan aku tu.

“Kalau perempuan, eloklah aku reject sebelum sejarah berulang kembali.” Sengaja aku menggantung ayat. Baru aje berlaku bulan lepas, takkan si Bawang ni dah lupa kot. Dia kelam seketika sebelum buat muka teruja.

“Ha’ahlah. Karang tak pasal-pasal bini Alif tu datang buat scene catfight macam hari tu. Seram aku. Kritikal sungguh tahap cemburu bini Alif tu.” Komen Bawang, macam biasa gaya komen macam makcik-makcik tengah bergosip.

“Tapi Alif tu kan pengurus HR, kat ofis dia boleh uruskan berpuluh pekerja, takkan kat rumah isteri seorang pun tak boleh nak handle? Muka bersinar-sinar dengan cahaya kesetiaan pun isteri tak percaya. Haii.. masalah betul kalau isteri ni kuat cemburu. Nak kerja pun susah.” Tambah Bawang lagi. Aku jungkit bahu semata. Malas nak cakap apa. Mood baik aku dah ke laut perginya lepas dengar berita Delisha mengandung anak kedua. Pedihnya hati.

“Wehh..!” Pappp!! Bawang tepuk buku nota dia kat lengan aku. Adui makkk.. Perit! Punyalah nak tarik perhatian aku, sampai terlupa yang aku ni bos besar dia.

“Sakitlah, gila.” Aku jeling dia sedas. Perangai..!!

“Kan betul, kau sakit. Aku dah agak dah. Kau demam, eh?” Dia petik jari. Muka teruja habis.

“Demam kau! Dah kau pukul aku, kau ingat tak sakit? Dah.. Dah.. keluar. Semak kepala aku tengok muka kau.”

Aku tak peduli dengan muka tak siap dia tu. Mental aku tengah koyak ni. Serabut.

“Sampai hati kau, Qai. Selama kawan-kawan baik kau abaikan kau, muka nilah yang teman kau siang malam pagi petang, tak kira panas ataupun hujan. Hari ni kau cakap semak tengok muka aku. Sentap aku. Sentap.” Dia dah buat ayat sedih dah.

Yalah, sejak Ken, Aniq, Dura dan... Delisha dah berkeluarga, aku dah mula rasa ada ruang kosong antara kami berlima. Tak mengapalah, aku faham. Nama pun dah berkeluarga, takkan setiap masa dia orang kena berkepit dengan aku. Tapi ada masa senggang, rindu dah menggebu nak berfoya-foya, kami cari juga ruang untuk bertemu. Keakraban tu masih ada, cuma masa sentiasa mencemburui kami. Tak adalah sampai mereka mengabaikan aku terus. Statement si Bawang ni nak win aje.

Aku diam, malas nak layan. Jam di monitor Apple aku pandang. Dah nak sembilan setengah. Mana staf yang nak lapor diri tu? Waktu ofis bukan pukul sembilan ke? Aik, hari pertama kedatangan dah merah.

“Weh, kau ni apasal sebenarnya? Jarang kau buat perangai tak siap macam ni. Err.. sebenarnya selalu juga. Tapi hari ni pagi-pagi dah ribut anginnya, apahal?” Bawang ni, nak tengok dia serius untuk lima minit pun payah.

Aku buat-buat tak dengar. Tangan bermain dengan mouse. Mata fokus pada monitor.

“Hahh!! Aku tahu dah. Ni mesti kes kau dengan bekas tunang kau a.k.a kawan baik kau a.k.a jiran sebelah rumah kau tu, kan? Rileks la Qai, dah nak tiga tahun kot. Kau pun dah belajar ilmu kebalkan hati dari aku kan, biasa kau okey aje. Takkkan hari ni boleh down pulak. Sia-sialah aku jadi sifu kau macam ni.” Aduhai, rasa macam nak plaster aje mulut Bawang ni. Agak mak dia mengandungkan dia dulu, hari-hari makan buntut ayam ke? Bercakap tak tahu nak break.

“Macam nilah sifu, rasanya ilmu yang sifu bagi tu tak cukup lagi. Boleh tak sifu ajar saya satu lagi ilmu kekebalan?” Kami berpandangan. Bawang dah buat muka excited.

“Boleh. Boleh. Nak ilmu kebalkan apa?”

“Kebalkan telinga. Dah naik bingit aku dengar suara kau dari tadi.” Aku bersandar senang di dinding kerusi empuk. Puas hati dapat kenakan si Bawang ni.

“Hampehlah kau, Qai. Dahlah, aku keluar dulu. Kau standby, jangan bagi duckface tu kat staf baru. Spoiled.” Dia dah angkat punggung. Pantas aku capai pen dan aku baling kat badan dia. Bawang terlompat, terkejut.

“Oii Mr.PA. Schedule aku apa hari ni? Bukan main poyo lagi kau, kan?”

“Yalah. Aku terlupa pulak yang aku ni PA kau.” Bawang tergelak sambil menyelak buku notanya.
“Tak busy sangat pun kau hari ni. Pagi ni briefing dengan staf baru tu, pukul sebelas pulak ada wakil dari Zainal Development. Dia orang nak bincang pasal bajet tender kat Temerloh tu. Then pukul tiga kau ada hi-tea dengan Miss Kayla dari..”

“Cancelkan hi-tea tu.” Putusku tanpa teragak-agak.

“Cancel, kan? Weh, kau tahukan Kayla tu cantik. Gorgeous. Seksi. Orang berebut nak breakfast, lunch, dinner dengan dia, yang kau senang-senang aje cancelkan. Ke kau nak tukar hi-tea tu jadi candle light dinner tanpa pengetahuan aku?” Bila dia buat muka suspicious macam tu, aku tahu dah kejap lagi semua benda dia nak korek.

“Kalau kau nak sangat candle light dinner dengan Kayla tu, kau arrangelah sendiri. Tapi jangan nak menggatal guna nama aku pulak. Aku kena jemput orang kat airport lepas meeting dengan Zainal Development tu.” Lagipun Miss Kayla tu dah selalu sangat aku jumpa. Dia, kan anak salah seorang dari share holder syarikat ni.

Dia jungkit kening.

“Jemput orang? Airport? Siapakah?” Dia dah mula nak mencungkil.

Aku tunjuk penumbuk kat dia. Bawang tersengih.

“Nak rasa? Sekali lagi kau buat perangai kepoh tu, aku debik kau tanpa henti. Dah.. pergi sambung kerja. Karang staf baru datang kau jangan buat perangai gedik kau tu. Aku sekeh nanti.”

“Yalah, aku keluarlah.” Dia bangkit dari kerusi. Aku pula capai pen untuk menulis. Dah malas nak hiraukan si Bawang ni.

“Oh ya, bos. Cuba tengok sini kejap.” Pinta Bawang yang sudah berdiri di ambang pintu untuk keluar. Aku terngadah dengan dahi berkerut. Apa lagi Bawang ni?

“So sweet, weh. Kau nampak sangat tampan dengan background sejambak bunga lili kat belakang kau tu. Rasa macam nak snap gambar lepas tu framekan besar-besar aje.”

Tak sempat aku nak baling pen kat dia, dia dah berlari keluar. Siot betul Bawang ni. Ada aku cincang-cincang jadikan bawang goreng karang.

Aku tergelak sendiri. Bawang.. Bawang.. Sebenarnya mujur juga aku ada Bawang ni, at least ada jugak ‘telinga’ nak dengar bila aku bercerita. Waktu sekolah dulu, kami taklah rapat mana pun sebab Bawang ni kelas Sastera. Tapi selalu jumpa sebab sama-sama join kadet yang sama.


AKU berkerut dahi sambil mata terus fokus pada setiap baris ayat yang tertera di atas kertas putih yang dikepilkan di dalam satu fail. Fail ni aku rasa tak adalah urgent sangat sebab Bawang letakkan fail ni dalam tray ‘Rileks’. Biasa kalau dalam tray ‘ASAP’, yang tu memang nak kena periksa as soon as possible. Unik tak tray aku? Tu semua hasil kretiviti PA aku.

Aku tekan butang interkom.
 “Bawang..” Seruku, tapi mata masih meneliti isi fail tu.

“Yes boss?”

“Masuk kejap.” Ujarku dan Bawang hanya membalas ‘okey’ saja. Tak lama menanti, Bawang dah duduk di kerusi di hadapanku. Melihatkan kerutan di wajahku, Bawang jadi pelik.

“Ayah aku ada inform apa-apa tak pasal jawatan GM tu?” Dah kalau jawatan pembantu pengurus HR pun ayah yang buat pemilihan dan pengambilan, dah tentu calon jawatan GM tu pun ayah yang pilih. Kan ayah yang sibuk suruh hold dulu jawatan tu. Mesti ayah ada apa-apa plan.

“Jawatan GM? Aku rasa macam tak ada. Sebab masa dia call tadi pagi, dia cuma cakap pasal jawatan pembantu pengurus HR tu aje. Kenapa? Dah ada calon ke? Tak pun Tuan Arshad dah suruh buka iklan?” Dari soalan Bawang tu, memang nampak sangatlah yang dia tak tahu apa-apa pasal jawatan tu. Tapi yang pasal renovate ni?

“Siapa yang suruh renovate ofis GM?” Aku pandang Bawang, serius. Dahi Bawang jadi makin berlapis-lapis.

“Renovate ofis GM? Aku tak tahu pun?” Ujarnya. Aku hulur fail pada Bawang. Bawang menjengah seketika sebelum aku tarik kembali.

“Serius, aku tak tahu. Engineer dengan ID kita atau luar?” Soal Bawang. Aku selak helaian belakang. Nama jutera dan pereka hiasan dalaman aku teliti.

“Engineer Mister Razali, assist by Mister. Dion. Interior designer Miss Nasuha, assist by Mister Haikal. Dia orang dah sign untuk kerja ni. Tinggal approval aku aje.” Aku bersandar kembali. Semua tu memang staf aku sendiri. Serius aku tak faham. Kenapa perlu diubah suai? Bilik tu, last checked semua elok lagi. Tinggi mana taraf bakal GM tu sampai nak kena buat macam-macam untuk dia?
Aku pandang Bawang sambil berfikir jauh.

“Ayah aku ada datang ofis tak masa aku tak ada? Kejap, siapa yang letak fail ni kat dalam tray aku?” Kalau Bawang yang letak, mesti Bawang tahu dari mana datangnya fail ni. Mungkin ayah aku yang pass pada Bawang kot.

Bawang berkerut, cuba mengingati mungkin.

“Fail ni aku yang letak dalam tray kau. Tapi bukan dari Tuan Arshad. Hmm.. Siapa ya? Ohh..!! Secretary Encik Razalilah yang pass kat aku semalam petang. Baru aku teringat. Dia cakap benda ni tak urgent so aku letak dalam tray ‘Rileks’ aje lah.”

Aku terdiam bersama keluhan. Terus tubuh menyandar pada dinding kerusi empuk. Pun mata masih terhala pada Bawang yang masih menanti sebarang arahan dariku. Pelik! Kenapa mesti nak renovate? Dan kenapa ayah tak ada cakap apa-apa padaku? Padahal selalu saja bertembung hidung kat rumah tu. Persoalan utamanya di sini, siapa bakal GM aku tu?

“Kau nak aku panggilkan dia orang?” Soal Bawang bila aku masih membeku.

Aku berdeham perlahan. “Boleh juga. Kau panggilkan dia orang sekarang.” Sebal pula rasa hati bila aku diketepikan dalam urusan sebesar ni. Ish, kenapa eh kalau pasal GM tu mesti ayah yang nak uruskan tanpa pengetahuan aku? Balik ni aku nak tanya juga pada ayah.

“Sekarang? Okey, aku try call dia orang kejap.” Bawang terus bangkit dari kerusi. Buku nota dia kepit bersama. Hilang saja Bawang, aku menghamburkan keluhan. Ayah ni..

No comments:

Post a Comment

Featured Post

Friendship Goals - Bab 5

Popular Post